strona główna | aktualności | historia | dane techniczne | bis kontra 126p | mój sprzęt | defekty | galeria | sklepy z częściami | cennik | porady | księga gości | zlot | ogłoszenia | ankieta | chat | forum | tuning | linki | o mnie | mapa

strona główna > porady > wymiana uszczelki pod głowicą

Na początek przedstawię jakie objawy towarzyszą przy uszkodzeniu uszczelki głowicy cylindrów. Do najczęściej spotykanych należą:
- zaburzenia w krążeniu cieczy (zimą występują problemy z ogrzewaniem),
- notoryczne zapowietrzanie się układu chłodzenia,
- bulgotanie w chłodnicy (wyraźnie to słychać po nie udanej próbie uruchomienia silnika lub po jego zgaszeniu),
- nadmiarem cieczy w układzie (gdy odkręcimy korek wlewu płynu przy gorącym silniku; uwaga wykonywać to bardzo ostrożnie - ciecz wypływa), a to na skutek "sztucznego" zwiększania objętości przez wtłaczanie powietrza tłokami cylindrów do układu chłodzenia,
- zwiększaniem się poziomu oleju przez przedostawanie się płynu do układu smarowania,
- szlamem na korku wlewu oleju,
- zaolejeniem korka wlewu płynu chłodzącego,
- tłustymi plamami w płynie chłodniczym,
- kłębami białego dymu (pary) wydostającej się z wydechu.

Przed przystąpieniem do wymiany musimy zaopatrzyć się w następujące części zamienne i narzędzia:

- uszczelka głowicy
- uszczelka kolektora ssącego
- uszczelka podstawy gaźnika - 2szt
- uszczelka pokrywy zaworów
- uszczelka pod nakrętkę pokrywy zaworów - 2szt
- silikon motoryzacyjny odporny na temperaturę do 350°C
- klucz dynamometryczny
- nasadka oczkowa 17, 15, 13
- klucz płaski 10, 11, 13
- wkrętak płaski

W przypadku gdy wymiana uszczelki spowodowana jest jej uszkodzeniem, tzn nie w przypadku naprawy głównej silnika musimy pamiętać o kupnie:

- płynu chłodzącego
- oleju silnikowego.
Za tę korektę dziękuję Sebastianowi sprysiu;at;o2.pl.

Operację wymiany uszczelki możemy przeprowadzić bez wyjmowania silnika. Przystępując do zdjęcia głowicy będziemy zmuszeni do opróżnienia silnika z cieczy chłodzącej oraz oleju silnikowego. Zdemontować musimy: gaźnik, obudowę filtru powietrza, tłumik wydechu, pokrywę zaworów, oś dźwigni zaworów.

Odkręcanie nakrętek głowicy

Podczas odkręcania nakrętek głowicy, pamiętajmy aby one wraz z podkładkami były przyporządkowane do konkretnej szpilki. Powierzchnie styku nakrętki i podkładki powinny być gładkie bez zadziorów. Jest to bardzo ważne aby płyn nie przedostawał się przez te miejsca do układu smarowania.

Oczyszczenie powierzchni przylegania uszczelki

To bardzo ważna czynność, która w zasadniczej mierze wpływa na jakość przeprowadzonej operacji. Po zdjęciu głowicy należy bardzo dokładnie usunąć resztki starej uszczelki, tak aby powierzchnia styku była czysta. To samo należy wykonać na bloku silnika i tulejach cylindrowych.

Uszczelka głowicy

Tu mamy dość duży wybór uszczelek a właściwie ich producentów. Ceny w zależności od wytwórcy wahają się od 15 do 80zł. Najwłaściwszym wyborem jest kupno uszczelki fabrycznej. Jest ona najdroższa bo kosztuje ok. 80zł. Jak pytałem dobrego mechanika co różni te uszczelki za 15-25zł od fabrycznej to odpowiedział mi że wszystko, ale zaraz dodał, że jest jeden wspólny element - kształt. I coś w tym jest bo swego czasu zamontowałem tanią uszczelkę (dałem 25zł) i zaraz po założeniu i zalaniu płynem silnika ku mojemu wielkiemu zdziwieniu zaczął wydostawać się płyn na górze głowicy. Uszczelka wytrzymała tylko 1,5 miesiąca (tj, około 1000km). Warto dać więcej na oryginalną i mieć spokój na kilka lat.

Oryginalna uszczelka głowicy
Oryginalna uszczelka głowicy

Uszczelka głowicy - zamiennik Morpak
Uszczelka głowicy - zamiennik Morpak

Uszczelka głowicy - zamiennik firmy Elring Klinger AG - zdjęcie nadesłane przez Sebastiana
Uszczelka głowicy - zamiennik firmy Elring Klinger AG - zdjęcie nadesłane przez Sebastiana

Poniżej zamieszczam producentów uszczelek i ich ceny (stan na dzień 7.06.2005) jakie nadesłał mi Sebastian sprysiu;at;o2.pl:
- Morpak 25zł
- Polkork (wszędzie napisy Fiat - producent Polkork) 55zł (cały zestaw uszczelek do wymiany uszczelki pod głowicą, z tym że do cc700 czyli uszczelka pod pokrywę zaworów nie pasuje)
- Elring Klinger AG 49zł (niemcy http://www.elringklinger.de/pages_e/xframe_e/xf_e_home.html)
- Goetze ~60zł niby najlepsze - robią je dla merca i innych lepszych aut
- Fiat - Lancia - oryginał 79zł

Dokręcanie głowicy

Producent podaje momenty z jakimi należy dokrecać nakrętki i śruby mocujące głowicę. I tak (patrz foto) śruby 1 - 8 przykręcamy momentem 49Nm (w dwóch etapach: pierwszy 25Nm) zaś śruby 9 i 10 30Nm i śrubę 11 momentem 40Nm. Starzy mechanicy doradzają aby dokrecać o około 2Nm więcej niż zaleca producent. Oczywiście nakrętki przykręcamy w odpowiedniej kolejności i bezwzględnie kluczem dynamometrycznym.

Schemat kolejności dokręcania nakrętek głowicy
Schemat kolejności dokręcania nakrętek głowicy

Nakrętki i podkładki głowicy

Przed założeniem podkładek należy je pokryć szczeliwem (ja używałem silikonu motoryzacyjnego, który jest odporny na temperaturę do 350°C). To samo warto wykonać dla nakrętek. Zapobiec ma to przedostawaniu się płynu chłodzącego do układu smarowania.

Dociąganie nakrętek głowicy

Jest to bardzo ważna czynność, którą należy bezwzględnie wykonać. Ma ona na celu sprawdzenie i ewentualne skorygowanie siły docisku uszczelki, tak aby nie nastąpiło jej przedwczesne wydmuchanie. Co do sposobu jej przeprowadzenia to spotkałem dwie szkoły. Jedna mówi że wykonujemy ją 1 etapowo po przejechaniu 1000km, druga zaleca przeprowadzenie jej w dwóch etapach, tj. po 500 i 2000km od momentu wymiany uszczelki. Dociąganie nakrętek głowicy pociąga za sobą spuszczenie płynu chłodzącego (przynajmniej częściowe - tj. około 2l) oraz oleju, zdemontowaniu gaźnika, filtru powietrza, kolektora ssącego, pokrywy zaworów wraz z osią dźwigni zaworów. I tu mała wskazówka, robiąc zakupy części potrzebnych do wymiany uszczelki głowicy weźmy pod uwagę demontowane uszczelnienia (czyli: uszczelka kolektora ssącego, podstawy gaźnika, pokrywy zaworów i nakrętek pokrywy zaworów).

Po wymianie uszczelki a także jej dociągnięciu musimy ustawić luz zaworowy.


aktualizacja Tue Jun 07 14:03:06 2005